صفحات نتایج موتورهای جستجو (همچنین به عنوان “SERP” یا “Search Engine Results Pages” شناخته می شوند) که پاسخ گوگل به درخواست جستجوی کاربر است. در این مقاله به شما خواهیم گفت SERP چیست؟
SERP ها معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج Google Ads پولی، قطعه های ویژه، گراف دانش و نتایج ویدیویی هستند.
حتی اگر گوگل اکنون ده ها ویژگی SERP داشته باشد که در صفحه اول نمایش می دهد همگی در دو دسته مهم نتایج پولی و نتایج ارگانیک قرار می گیرند.
نتایج پولی از آگهی دهندگانی است که برای کلمات کلیدی از طریق Google Ads مناقصه برگزار می کنند. اگرچه Google Ads مرتبط بودن تبلیغات را در نظر می گیرد، اما ترتیب آنها براساس بالاترین پیشنهاد انجام می گیرد.
نتایج ارگانیک مکانهای «بهدستآمده» هستند که توسط الگوریتم Google تعیین میشوند که در مجموع بهترین و مرتبطترین نتایج برای یک جستجوی معین هستند.
نتایج جستجوی ارگانیک
نتایج ارگانیک توسط الگوریتم های پیچیده گوگل (که بیش از 200 سیگنال رتبه بندی دارد) تعیین می شود.
اگرچه الگوریتم گوگل کاملا محرمانه است، اما آنها چند فاکتور اصلی رتبه بندی را به صورت عمومی تایید کرده اند، از جمله:
- سئو خارجی (تعداد وبسایتهایی که به یک صفحه خاص پیوند میدهند. همچنین به عنوان «بک لینک» و رپورتاژ آگهی شناخته میشوند)
- سئو داخلی (کلمات کلیدی که در صفحه خود استفاده می کنید)
- سئو تکنیکال
- حضور برند و سیگنال های شبکه های اجتماعی
کادر سمت راست این SERP به عنوان گراف دانش شناخته می شود (که گاهی اوقات به آن جعبه دانش نیز می گویند). این قابلیتی است که گوگل در سال 2012 معرفی کرد که داده ها را به سوالات متداول از منابع در سراسر وب جمع آوری کرده تا پاسخ های مختصری به سوالات در یک مکان مرکزی در SERP ارائه دهد. در این مورد، میتوانید طیف گستردهای از اطلاعات درباره آبراهام لینکلن، مانند تاریخ و مکان تولد، قد او، تاریخی که در آن ترور شد، وابستگی سیاسی او، و نام فرزندانش را مشاهده کنید. کدام حقایق پیوندهای خاص خود را به صفحات مربوطه دارند.
برخی از SERP ها به طور قابل توجهی نتایج ارگانیک بیشتری نسبت به سایرین نشان می دهند، مانند مثال بالا. این به دلیل هدف متفاوت جستجوهای مختلف است. سه نوع اصلی جستجوی اینترنتی وجود دارد:
- اطلاعاتی
- ناوبری
- معامله ای
جستجوهای اطلاعاتی آنهایی هستند که کاربر امیدوار است اطلاعاتی در مورد یک موضوع خاص پیدا کند، مانند آبراهام لینکلن. قرار دادن تبلیغات یا سایر انواع نتایج پولی بر روی SERP مانند این منطقی نیست، زیرا عبارت جستجوی «آبراهام لینکلن» دارای هدف تجاری بسیار پایینی است. اکثریت قریب به اتفاق جستجوگرانی که از این عبارت جستجو استفاده می کنند به دنبال خرید چیزی نیستند و به همین دلیل فقط نتایج اطلاعاتی در SERP نمایش داده می شوند.
پرس و جوهای ناوبری آنهایی هستند که کاربر امیدوار است از طریق جستجوی خود یک وب سایت خاص را پیدا کند. ممکن است این مورد برای افرادی باشد که به دنبال یک وب سایت خاص هستند.
در نهایت، جستجوهای تراکنشی آنهایی هستند که در آنها نتایج پولی به احتمال زیاد در SERP نمایش داده می شود. جستجوهای تراکنشی دارای هدف تجاری بالایی هستند و پرس و جوهای جستجویی که منجر به SERP های تراکنشی می شود ممکن است شامل کلمات کلیدی مانند “خرید” و سایر عباراتی باشد که تمایل شدید به خرید را نشان می دهد.
نتایج پولی
در مقایسه با نتایج ارگانیک، نتایج پولی آنهایی هستند که برای نمایش توسط یک تبلیغ کننده پول پرداخت شده است. در گذشته، نتایج پولی تقریباً منحصراً محدود به تبلیغات کوچک و مبتنی بر متن بود که معمولاً در بالا و سمت راست نتایج ارگانیک نمایش داده میشدند. با این حال، امروزه نتایج پولی میتواند طیف گستردهای از اشکال را داشته باشد و دهها قالب تبلیغاتی وجود دارد که نیازهای تبلیغکنندگان را برآورده میکنند.
در مثال بالا (یک SERP برای عبارت جستجوی “چمن زن”)، همه نتایج روی SERP – به استثنای نقشه و فهرست تجاری زیر آن – نتایج پولی هستند. سه تبلیغ بزرگ مبتنی بر متن در بالای SERP (موقعیت اصلی برای تبلیغکنندگان در نظر گرفته میشود) تبلیغات معمولی PPC هستند. از بین این سه آگهی، دو آگهی پایینی (برای Craftsman.com و Husqvarna.com) هر دو دارای پسوندهای تبلیغاتی AD هستند که به مشتریان احتمالی اجازه می دهد مستقیماً از تبلیغات به صفحات خاصی در وب سایت خود حرکت کنند.
تبلیغات مبتنی بر تصویر در سمت راست صفحه، تبلیغات خرید هستند، یک ویژگی ارائه شده در پلتفرم Google Ads که اجازه می دهد اطلاعات محصول خرده فروشان تجارت الکترونیک در کنار سایر نتایج در SERP نمایش داده شود. تبلیغات خرید می تواند شامل طیف گسترده ای از اطلاعات، مانند در دسترس بودن محصول، نظرات کاربران، پیشنهادات ویژه و غیره باشد.
دو آگهی PPC اضافی مستقیماً در زیر تبلیغات خرید وجود دارد (همانطور که با پرچم زرد رنگ «تبلیغات» در بالای آنها نشان داده شده است) که همچنین دارای پسوندهای آگهی بازبینی کاربر هستند که با رتبهبندیهای ستاره مستقیماً در زیر URL مقصد مشخص میشوند.
نقشه و فهرست کسب و کار تنها نتایجی در این SERP هستند که به صراحت نتایج پرداختی نیستند. این نقشه بر اساس موقعیت مکانی کاربر و فهرستهای ویژگی برای کسبوکارهای محلی که فهرست رایگان «Google برای کسبوکار من» خود را راهاندازی کردهاند نشان داده میشود. «Google برای کسبوکار من» فهرستی رایگان از شرکتها است که میتواند به کسبوکارهای محلی کوچکتر کمک کند تا دید خود را برای جستجوگران بر اساس موقعیت جغرافیایی، که یکی از ویژگیهای مهم در تلفن همراه است، افزایش دهند.
0 دیدگاه